بيكاري در گيلان مهارشدني است؟
ساعت ٧:٢٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٢/٥/٢٦  کلمات کلیدی:

  در حاليكه كه كشور در هر سال به 800 هزار فرصت شغلي جديد نياز دارد تا بتواند ميزان بيكاري را در حد فعلي نگهدارد، تعدادي از كارخانجات از مشكلي بنام ركود در بازار مصرف رنج ميبرند. اين امر موجب شده است تا برخي از اين واحدهاي صنعتي نيمه فعال شده و حتي اقدام به تعديل نيروي انساني خود كنند.
بي ترديد بازار كالا در ايران از ظرفيتهاي بالايي برخوردار است و حجم فروش انواع محصولات نشان ميدهد كه صنعت ميتواند به چنين بازاري متكي باشد، اما در اين ميان ديده ميشود كه كالاهاي خارجي در مقابل انواع مشابه ايراني آن از شانس بيشتري براي خريده شدن توسط مصرف كنندگان برخوردارند. چرا كه متاسفانه علاوه بر كيفيت بهتر، قيمت اين نوع محصولات نيز قابل رقابت با نمونه هاي داخلي هستند!
اگر قصد براين است كه بحران بيكاري مهار شود و رونق اقتصادي واحدهاي صنعتي را از وضعيت فعلي خارج كند چاره اي نيست جز اينكه كارخانه ها خود به اصلاح ساختار خويش بپردازند. تنوع در توليد، ارتقاي كيفيت و راهيابي به بازارهاي منطقه اي و جهاني ميتواند در اين زمينه موثر باشد.
بسياري از واحدهاي صنعتي در ايران نشان داده‌اند كه ميتوان با مديريت اصولي به موفقيت دست يافت. هنگامي كه يكي از كارخانجات شكلات سازي تبريز قادر است   حجم فروش خود را به ميلياردها ريال برساند چرا كارخانه هاي مشابه آن در گيلان دچار مشكل هستند؟ آيا پاسخ اين سوال جز اين است كه ما علاوه بر كيفيت محصولات خود حتي در بسته بندي نيز عقب مانده و ابتدايي عمل مي كنيم؟ انصاف دهيد چند كارخانه در گيلان مي شناسيد كه توانسته اند نام خود را در بازارهاي داخلي تثبيت كنند؟
آنچه مسلم است همه مشكل صنعت و كشاورزي گيلان ركود بازار نيست كه مقدار زيادي از آن متاثر از عدم آينده نگري است. ما به فردا نمي‌انديشيم و فقط جلوي پاي خود را مي‌بينيم! بنابراين تا زماني كه بر اين مشكل فائق نشويم قادر نخواهيم بود بحران بيكاري گيلان كه سالانه به 30 هزار شغل جديد نياز دارد را برطرف سازيم.