تركها و راه آهن گيلان
ساعت ۸:٤۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٢/٧/۱٦  کلمات کلیدی:

 ديروز  در روزنامه خزر خبر دادم كه شركتهاي تركيه تلاش ميكنند تا قرارداد ساخت راه‌آهن گيلان را به دست آورند.

اين خبر بر اساس شنيده هاي من از جريان سفر اخير وزير مشاور در تجارت خارجي تركيه به ايران بوده كه از محورهاي عمده اين سفر بحث در زمينه راه‌آهن گيلان بوده است.
در پي چاپ اين خبر (در خزر روز گذشته) در تماسي كه دو تن از معاونان استاندار گيلان با من داشتند  ورود تركها به بحث راه‌اهن گيلان در حد حرف اعلام شد.

مهندس قهرماني معاون برنامه ريزي استانداري گيلان در اين زمينه گفت: چنين خبري درحد يك صحبت حاشيه اي است كه نميتوان به طور جدي روي آن نظر داد.

وي حضور طرف چيني در خصوص فاينانس احداث راه آهن را جدي تر قلمداد كرد و افزود: با اين وجود حضور چيني‌ها نيز تاكنون نهايي نشده است.
مهندس عليزاده معاون عمراني استانداري گيلان نيز در اين باره گفت: هيات تركيه، هياتي تجاري و بازرگاني بوده كه فقط اطلاعات مربوط به پروژه راه آهن گيلان را گرفته است.
وي افزود: اگرچه شركتهاي مختلفي براي ساخت راه‌آهن گيلان ابراز علاقه كرده اند اما بيشترين اعلام آمادگي را شركت سيتيك چين داشته و تا حد بررسي فني پروژه هم پيش رفته  و پيشنهاداتي نيز ارائه داده است.
وي با اشاره به علاقمندي رئيس جمهور به اجراي اين پروژه در خصوص مراحل اجرايي آن گفت: هم اكنون در مرحله آزادسازي مسير و تملك آن هستيم و براي قطعه اول كه شامل مسير رشت تا امام زاده هاشم ميشود، نيز ماشين آلات مستقر شده است.
عليزاده برآورد كنوني هزينه اجراي راه اهن گيلان را 1800 ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: اگر از فاينانس استفاده نشود، با توجه به اعتبارات كنوني، اتمام اين پروژه بسيار طولاني خواهد شد.